Hej Lauro!
    Om du inte blir behörig, är det, precis som Kim skriver i sin kommentar (se ovan) - att du kommer att gå på IM; på ett av introduktionsprogrammen.
    Det är också möjligt att gå om åk9 för att bli behörig till gymnasiet.

    I fall du blir behörig till yrkesprogrammen: för det krävs godkända betyg (minst E) i svenska/svenska som andra språk; engelska & matte + i fem andra valfria ämnen - kommer du att kunna gå på gymnasiet, men kanske inte just på den skola eller det programmet som du själv vill i första hand.

    Sök många olika alternativ till gymnasiet, samråd med SYV på din skola. I fall du inte kommer in på de alternativen som du sökte, men du är behörig, kommer du att få välja bland de lediga platserna som finns efter det definitiva (slutgiltiga) antagningen.

    Du kan läsa vad som händer om man inte får plats på gymnasiet, men vill gå en gymnasial utbildning: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Anna