Charbel
    Hej jag har 270 poäng, går i 9an och ska söka till ekonomi juridik men jag är orolig för matten. Jag fick D i höstas (C, geommetri, D i procent). Kommer jag klara matten där? Frågade min matte lärare och han svarade "de ska du väl göra" men svaret lät inte helt som de var han, ungefär som att han bara ville avsluta diskussionen alltså att han inte ens brydde sig, dessutom så verkar han tycka att natur matte är enklare.
    Kommer jag klara, har alltid haft D förutom i 6an där jag hade C. Dessutom gjorde vi ett algebra prov där 7 av 27 blev godkända och jag var en av de. Jag fick E.
    11 mars kommer vi göra ett valfritt prov där vi får chans att höja våra betyg. Kommer nog få högre på algerbra
    Jag vill höra era åsikter.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charbel!

    Man födds inte med mattekunskaper, man lär sig matte. Visst har vi olika förutsättningar: vissa personer har lättare för vissa ämnen (t.ex för matte) och andra har svårare.

    Motivation och hur mycket tid du lägger ner på dina studier spelar stor roll. Om du verkligen vill, vill, vill lära dig mer matte - då får du lägga ner mer tid på matten, söka möjligheter att lära dig mer. Det finns en bra sida www.matteboken.se och www.mattecentrum.se driver kostnadsfria Räknestugor i 27 städer, se om det finns någon Räknestuga nära dig.

    Angående gymnasiet, så är en mattekurs - matte 1 obligatorisk på alla nationella program.

    Ekonomiprogrammet läser man medelsvårt spår i matte (b-spåret) och på Naturvetenskapsprogrammet läser man det avancerade (c-spåret) och så läser man dubbelt så fort i matte på Naturvetenskapsprogrammet och på Teknikprogrammet.

    Om du ska gå på ett högskoleförberedande program, kommer du att läsa b-spår (medelsvårt) i matte /men på NA och TE är det det avancerade c-spåret/. På två av de högskoleförberedande program läser man enbart en kurs, Matte 1b. Det är på Estetiska och Humanistiska. På de övriga programmen läser man mer matte och på Ekonomiprogrammet är det skilljand på de två inriktningar: på Juridik läser man Matte 1b och 2b och på inriktningen Ekonomi - även Matte 3b läses som en obligatorisk kurs. Jag har ett förslag: om du söker till en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på Ekonomiprogrammet, kommer du under åk1 känna på hur det går med matten och i fall det känns för tufft, ändrar du dig och väljer läsa inriktning Juridik där du slipper läsa Matte3b. Inriktning på Ekonomiprogrammet läser man från åk2.

    Om det är så att du vill klara matten på Ekonomiinriktningen - kan du bedriva självstudier i matte på din fritid, t.ex på sommarlovet. Förutom www.matteboken.se finns det även andra sajter och youtube-lektioner i matte att ta hjälp av. Du kan be din mattelärare rekommendera dig några hemsidor och ge tips om hur du ska avancera inom mattestudier.

    Jag vill tipsa dig om våra Tips om Studieteknik som många elever tycker ger bra hjälp i att utarbeta sin egen personliga inlärningsstil. Det kan hjälpa dig med mattestudier och i studier inom andra ämnen också.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!

    ANNA