Mimmi
    Hej!
    På grund av allt det som härjar just nu med covid-19, ökning av antal sökande samt planering av att utöka platser för varje program -- tror ni antagningspoäng för läkarprogrammet kommer höjas eller sänkas i år?

    Det är främst BII gruppen jag frågar efter. Är så himla nervös just nu. Prövningarna har helt bromsats och jag ligger exakt på gränsen från meriten förra året och undrar hur förändringarna kommer påverka meriten nu..

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    en svår fråga och vi kan inte veta utan vi kan bara anta eller sia om.
    Det är möjligt att antal utbildningsplatser utökas, men å andra sidan kan de också vara fler som söker till utbildningarna - därför är det mycket möjligt att antagningsgränserna kommer ligga på samma nivå som under den föregående antagningsomgången.
    Egentligen är det ju ingen som vet.
    Om du ej kunnat göra prövningar, då är det samtidigt många andra som är i samma situation - att de inte kunde göra prövningar som blev inställda.
    Du och vi kan egentligen bara hoppas och hålla tummarna nu! Om du på ngt sätt kan försöka höja ditt meritvärde innan 18 juni 2020 som är sista kompletteringsdag - gör det. Annars så håller vi andan och tummarna!
    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Hej! Tack för svar! Jag tror också det låter lite ologiskt att de flesta som sökte in oplanerat har tillräckligt höga betyg för att ta sig in på program med så höga merit. Och samtidigt har de, som mig, inte vidare möjlighet att komplettera resten. Tyvärr hittar jag inte hittat någon prövningsenhet som erbjuder prövningar denna period, har mejlat många kommuner i landet. Men jag håller tummarna att meriten inte höjs så får vi väl vänta och se! :)
    • Anna : Låter bra det. Och FRåGA SYV kommer också Hålla tummarna för Dig! :)