F.A

    Hej, (Naturvetenskap program ) Jag har studerat på gymnasiet och fått gymnasie intyg, sedan studerade på komvux ((komvuxarbete) och (matte 4 och fått betyg D)) för att få examen. Nu jag har examen och vill läsa matematik 5 för meritpoäng. Om jag får C på matematik 5, kommer betyget räknas istället för betyget från matte 4? Eller de betyg som finns i examen kommer inte ändras och jag får bara merit av matte 5 inte inte betyget? Alltså Räknas betyg av matte 5 eller inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg i kurser som ger dig, som har examensbevis från gymnasiet eller från komvux, meritpoäng räknas in i ditt snittbetyg. Det räknas tillsammans med andra kurser, alltså ingen "ersättning" kommer att ske utan alla betyg från komvux-examen (förutom komvuxarbete) + DE NYA KURSERNA t.ex matte 5 räknas in. Men de nya kurserna som ska räknas in måste antingen krävas för behörighet eller ge meritpoäng. Matematik 5 ger meritpoäng om du söker till utbildning där du inte kan få max meritpoäng redan för lägre mattekurser. Exempel: om du söker till juristprogrammet där ingen matematik krävs för särskild behörighet så kommer du få maximalt antal meritpoäng för matematik 2,3 och 4 oh matte 5 ger dig, med det, inga meritpoäng - i så fall bli det som om du inte läste matte 5. Men om du söker till utbildning som kräver matematik 2 (t.ex socionomprogrammet), matte 3 (t.ex fastighetsmäklarprogrammet) eller matte 4 (t.ex läkarprogrammet) då ger matte 5 dig meritpoäng och då får du de meritpoängen + betyget i matte 5 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal /snittbetyget.
    Tips! läs information på Gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare