Inez
    Hej!
    Jag läser sista året på gymnasiet och vill plugga vidare till hösten. Jag kommer alltså söka i kvotgruppen Biex. Jag har förstått att den kvotgruppen kommer att utökas nu när även vi 96or söker i den men är ändå orolig för att snittet kommer att höjas jämfört med HT2014 eftersom vi är fler som söker. Jag förstår att det inte finns ett självklart svar på frågan men är ändå nyfiken på om det finns någon gissning på hur skillnaden kommer bli mellan åren.
    Tacksam för svar!
    Inez

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Inez!

    Tyvärr så går det inte att säga om antagningsgräns kommer att gå upp eller ner. Det beror helt och hållet på vad de sökande har för betyg (som söker just samma utbildning som du söker till).
    Rent allmänt så är det så att du ökar dina chanser genom att göra Högskoleprovet (då prövas du även i HP gruppen).

    Se också om du eventuellt hittar någon yrkeshögskoleutbildning som kan vara av intresse för dig. Se på www.yhguiden.se - till skillnad från högskoleutbildningar där sista ansökn.dagen är 15 april (till höstterminen) så är det olika sista ansökn.dagar till olika yh.

    Vi får hoppas att du kommer in på den högskoleutbildning som du har sökt till hösten. Jag kommer att hålla tummarna för dig!

    Bästa hälsningar
    ANNA