Du är bäst
    Heej Syv!! jag går i nian och ska börja på gymnasiet nästa höst och jag tycker gymnasievalet känns ganska så stressigt. Jag tycker det är väldigt kul med NO ämnena, (har c i alla tre) , alltså fysik, kemi och biologi. Dock så har jag det lite svårare med matten har endast e där, och har lite svårigheter med matematiken. Så jag undrar om det är så mycket matte som alla säger på natur? Och tror du jag skulle klara av att gå en naturvetenskaplig linje? Tacksam för svar!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lydia,

    vi rekommenderar att man avstår från att söka till Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet i fall man har lägre än C betyg i matte från åk9 i grundskolan. Detta pga vår erfarenhet säger att det blir för tufft med matten.

    Du kan själv se innehåll i mattekurser på www.matteboken.se - och tänk på att man läser matte 1-3 i snabbtakt /ca en kurs per termin/ så att man är klar med matte 3 till jul i åk2 - för att kunna hinna med matte 4, 5 och matte specialisering.

    Bästa hälsningar

    ANNA