Noa
    Ska studera marinbiologi denna sommar (Hålls av stockholms universitet), kommer det på något sätt att hjälpa mig i framtiden med min utbildning? D.v.s. ger det mig några fördelar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Noa!
    All kunskap är bra och kan användas på olika sätt. Du kan skriva på din CV (Meritförteckning) om att du läste denna kursen.
    Du kommer säkert att få några fler rätta svar på Högskoleprovet (om du väljer att skriva det) - pga du kan mer efter den kursen än innan.
    Du kan komma på exakt vad du vill (eller iNTE vill) göra i framtiden.

    Ang. "rent formellt" - om du kan tillgodoräkna dig poäng inför ansökan till högskola, så måste jag veta mer om kursen för att kunna svara på den frågan. Skicka direkt länk till info om den kursen - så ska jag se vad det är för kurs (t.ex. om det är en kurs som ger gymnasiepoäng).

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Läs info om Alternativ antagning till högskoleutbildningar i Sverige.

    Om det blir alternativ antagning till just "dina utbildningar" - då kommer Intervju (muntligt) eller Levnadsbeskrivning (skriftligt) - att ingå (eller både och - skicka in Levnadsbeskrivning samt Intervju) och då kan en sådan "sak" att du gick en kurs på en vecka under sommaren - spela roll och kan t o m bli avgörande.

    Men annars ger det inga FORMELLA fördelar.

    Lycka till med dina studier!
    Mikael
    • : Det finns inte mycket att hitta om kursen online utan vi blev tilldelade en handledare att fråga eventuella frågor. Vi kommer studer på en ö, Askö, i en vecka och det kommer dessutom att hjälpa oss med gymnasiearbetet. Men jag undrade bara om t.ex. när det gäller ansökan till universitet, kommer det göra någon skillnad? Är det ett plus i kanten eller bryr sig ingen?
    • Mikael : En veckas studier på gymnasienivå motsvarar 20 poäng. De minsta gymnasiala kurser är på 50 poäng. Kortare studier kan inte ge några gymnasiala poäng och formellt sett ger då inga fördelar. Men - om det blir någon sort Alternativ antagning till högskola/universitet, då kan det vara ett stort PLUS. Jag skickar en direkt länk i mitt utökade svar.
    • : Tack för svaren! Undrar dessutom i vilka utbildningar är det bra att ha kunskap om marinbiologi?
    • Mikael : Om man vill bli Marinbiolog i framtiden, är det väldigt bra att ha kunskap om Marinbiologi. Andra yrken är - lärare i biologi eller naturvetenskap, Veterinär, Miljöforskare.
    Läs alla kommentarer