Hejsan,
    antall gningsgränser bestäms inte på förhand. De uppstår i konkurrensen om utb.platser. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och så ser man i efterhand vad resultatet blev.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan och försök få så högt resultat som möjligt!
    ang. höja jämförelsetalet från 15.36 till 17, så behöver du höja i ett steg (t.ex från C till B, eller från D till C, i 16 st. 100pängskurser + i en 50p.kurs... eller höja i 2 steg, t.ex från E till C, eller från C till A - i 9 st. 100poängskurser.
    Om du höjer i 4 steg. från E till A, då räcker det om du höjer i 5 kurser.
    De flesta gymnasiala kurser är på 100p., men det finns några som är mindre - á 50 poäng och större, t.ex á 150 p.
    Kurser inom religionskunskap och psykologi är små, á 50p.
    Fysik1a är en större kurs á 150 p.
    Språkkurserna och mattekurserna är alla á 100p./styck. Höjer man i en större kurs, i samma antal steg, blir det större höjning, totalt sett.
    Du får givetvis försöka både söka läsa på komvux och hitta var du kan anmäla dig till prövningar. Om du lyckas komma in på komvux eller hitta prövningsmöjlighet, kan vi på FRåGA SYV inte svara på. Det gäller att vara envis men även ha tur med sig.