Carl
    Hej, jag undrar ifall ett F i en utökad kurs kommer att räknas med ens snitt även ifall utbildningen man ska gå på inte kräver ämnet . Vad jag har förstått sen innan så räknas endast betyget med i snittet ifall utbildningen kräver ämnet, men gäller samma för ett F

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, japp det stämmer - men om du har F i en kurs som krävs för programmet så kan du ändå inte söka programmet - utökad kurs eller inte. Alltså; har du F i en utökad kurs som inte krävs för sökt program/kurs så räknas den inte med i snittet. Har du E i en utökad kurs så räknas den endast med om den krävs för sökt program/kurs. Meritpoängen får du dock alltid om du läst en meritkurs som utökad. /Lena, Syv