Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det kan bli svårt att klara utbildningen, med tanke på alla de diagnoser som du nämner i din fråga. Men det handlar om grad och omfattning av problematiken kopplad till diagnoserna. Man kan till exempel ha grav dyslexi eller mild dyslexi. Inom autism så kan man ha högfungerande autism och inom varje diagnos finns det en skala från milda till grava symptom. Mitt bästa förslag till dig är att du ber Arbetsförmedlingen hjälpa dig att komma i kontakt med en Arbetspsykolog. Jag tycker du behöver göra den arbetspsykologiska utredningen som skulle visa vilka yrken som passar dig.
    Som direkt svar på din fråga: om en person med flera olika diagnoser skaffar sig examen som SYV och söker jobb, så kommer säkert olika arbetsgivare tänka olika: vissa kommer välja bort en sådan arbetssökande och andra kanske t o m tycker att det är en fördel att man som SYV har vissa "hinder och svårigheter" för att hen i så fall har bättre förståelse för de arbetssökande och utbildningssökande som har olika diagnoser och hälsobegränsningar.
    Det går, med andra ord, inte ge något kort och generellt svar på den frågan du ställer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Vilka yrken som passar mig? Vad menar du? Jag vet ju vad jag vill. Jag vill ju bli syv. Jag har klarat utbildningen hittills utan problem, då jag är på min 4/ 6 termin.
    • Milla : Du har i din fråga inte uppgett att du redan går SYV-programmet. Jag gissade på att du funderar på att söka till SYV-programmet. Eftersom du går SYV-programmet och har klarat utbildningen hittills utan problem, så hoppas vi att det inte blir några problem i att få ett jobb efter examen.
    • Elev : Juste Ja glömde att skriva det. Tusen tack. Men är det många syvare som har diagnoser som jobbar som syv?
    • Milla : Frågan om det är många SYV-are som har diagnoser och som jobbar som syv kan jag inte svara på. Har inte den informationen och vet inte var man skulle kunna få den informationen ifrån. Om du hittar den informationen, får du gärna dela med dig till oss.
    Läs alla kommentarer