Ali

    Hej! En komlicerad fråga. Jag gick ut gymnasiet 2017 och vill göra prövning i kursen moderna språk steg 4 som har 1 meritpoäng. Som jag har räknat så har jag 0,85 meritpoäng (av 1) på Matte 5 och 0,9 meritpoäng (av 1) på engelska 7. Sammanlagt bli det 1,75 meritpoäng, d.v.s 0,25 meritpoäng är förlorad p.g.a låga betyg. Kommer jag att få 0,75 meritpoäng på att göra prövningen på moderna språk setg 4(om jag får A) eller får jag bara 0,5 meritpoäng på det och de 0,25 meritpoäng som jag inte fick på eng 7 och mette 5 kommer at försvinnas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Max meritpoäng är 2.5 och om du får godkänt betyg i mod.sptåk 4, uppnår du Max. Sedan räknascäven betygen in i jämförelsetal och det höjning av meritvärde kan bli mer eller mindre.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Förutom att jag når full meritpoäng(2,5) så kommer det även höja/minska mitt jämförelsetal ? isf måste man ha så högt betyg som möjligt

    • Mikael :

      Ja, eftersom du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare, går du enligt de nya reglerna (reformen Gy2011/Vux 2012) och bl.a gäller följande: kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal och den totala höjningen av ditt meritvärde blir då både högre eller lägre (men Höjning blir det i vilket fall om du har godkända betyg i kurser som ger dig meritpoäng), beroende på hur Höga betyg du har i kurserna. Se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • :

      Precis märkte att jag skrev fel datum. Asså jag ut gy år 2017 och har gy examen. Har 13.80 i jämförelsetal utan meritpoäng inräknat(2.5). Har E på matte 5, D på eng 7 och B på moderna språk steg 4.

    • Mikael :

      Ditt "snittbetyg" ligger på mellan D och C. Om du får ett nytt betyg: t.ex E i matte 5, då sänker det nya betyget ditt jämförelsetal med ca 0.15;
      ett nytt betyg i Engelska 7 (om du får D) sänker ditt jfr-tal med ca 0.05;

      betyget B i mod.språk 4 höjer ditt jämförelsetal med ca 0.15;
      inräknande av de tre betygen sänker alltså ditt jfr-tal med ca 0.05 till 13.75 men då plussas det + 2.5 (Meritpoängen), så meritvärdet borde bli 16.25.

    Läs alla kommentarer