Amanda
    Hej!

    Jag tog studenten nu i våras. Jag läste Sam-media i tre år. Jag har precis börjat ett program på högskolan (journalistik) men efter dessa dagar så känner jag att det inte är rätt för mig, jag brinner inte för det och känner ingen motivation att studera om det.

    Jag har därför tänkt på att hoppa av och istället studera till undersköterska via komvux (1,5 års utbildningar distans). Det går väll även fast jag har läst Sam-media på gymnasiet? Jag har alltså förrän nu upptäckt vad jag egentligen vill syssla med...

    Jag ska anmäla studieavbrott till CSN och se om jag kan skicka tillbaka de pengar de skickat.

    Jag undrar då, när det blir dags att ansöka (hemsidan säger att jag inte kan ansöka utbildningen förrän året jag fyller 20 år, vilket blir nästa år) via komvux kommer jag Att kunna söka med mina tidigare gymnasiebetyg?

    Jag vill alltså veta Om hur det går till, med tanke på att jag nu snart anmäler studieavbrott till CSN (när jag bara studerat en extremt kort tid, inte ens veckor). Kommer jag kunna få studiebidrag (inte lån) För min nästa studieperiod? Eller kommer CSN inte att tillgodose mig med bidrag eftersom jag inte har studerat för pengarna denna korta tid?

    Med vänliga hälsningar,
    Amanda

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    om du återbetalar pengarna du fick från CSN så borde det inte bli problem att få ett positivt beslut om på ansökan om studiemedel nästa gång du kommer ansöka om det.

    Du frågar också om det kan bli problem med att komma in på undersköterskeutbildningen på komvux och jag tror det är stor chans att du inte kommer få plats på den utbildningen. Du kan ansöka redan nu - du behöver inte vänta tills du blir 20 år, men p g a du redan har ett 3-årigt utbildning från gymnasiet och har behörighet till högskola, så kommer du bli mycket lågt prioriterad. Komvux tar in i första hand personer som inte har avslutat grundskola, och i andra hand de som inte läste på gymnasiet ("kortutbildade först" - är princip på komvux).
    Du kan ansöka om vårdpaketet/utbildning till undersköterska redan nu, och se om du kommer in. Jag tror du kommer få svar PLATSBRIST från komvux. Du behöver inte avbryta dina nuvarande studier för att kunna ansöka till komvux. Det finns heller inga förbud mot att läsa på högskola och på komvux samtidigt.
    Mvh
    L.

    Liselotte