Kim
    Hej!
    jag har nu gått ut första året på gymnasiet, då läste jag spanska steg 3 och mina betyg var på c i början men senare under kursens slut fick jag bara D så mitt slutbetyg blev D. Jag valde spanska steg 4 men jag är väldigt orolig för att jag ska få F jag undrar om hur jag ska klara av den kursen och om min tidigare kunskap räcker för att jag ska kunna få E i spanska steg 4?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kim!

    Om du vill klara av Spanska 4 så gäller det att träna på att prata, skriva, läsa och lyssna på spanska - alla de fyra olika färdigheterna. Om du t.ex. under hela sommaren lär dig två nya spanska ord om dagen - varje dag då kan du många nya ord när läsåret börjar - då gäller det att repetera de orden som du lärde dig igår och "lägga på" två nya ord idag och två nya imorgon.

    Många människor lär sig HELA MENINGAR lättare än enskilda ord, t.ex. en rad från en sång eller ett ordspråk -t.ex. Un hombre precavido vale por dos. Om du då lär dig två nya meningar (t.ex. ordspråk eller ngt. roligt uttryck) - varje dag (då kan du då väldigt mycket mer i spanska mot slutet av sommaren).

    Jag råder dig läsa igenom en sammanställning om Studieteknik och testa alla de olika metoderna - för att hitta det som passar just dig bäst.
    Här är sammanställningen: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik men just språk är lite annorlunda - här gäller det att inte bara förstå, utan även att "öva in", repetera många ggr - samma ord, samma mening och det tar ibland lång tid innan man ser resultat.

    Du kan också testa repetera andra ämnen PÅ SPANSKA, t.ex matte på spanska, se här http://webbmatte.se/choose_language/espanol/esp.php

    Om du helst vill slippa läsa mer Spanska, då är det en annan sak - då gäller det att hitta möjlighet att läsa ett annat språk eller inte läsa moderna språk över huvudet taget.
    Vilket program går du på gymnasiet?

    Med vänlig hälsning
    Mikael