Erik

    Hej jag har valt mitt gymnasieval och undrar om jag har valt rätt?! Jag valde teknikprogrammet och jag kände att jag inte är den bästa i matte, men jag gillar mer no ämnerna än so ämnerna :). Tycker ni att det är rätt val för mig?, är en person som brukar ha svårt att bestämma mig. Finns det några inriktningar inom tekniklinjen där jag kan ha lite mindre matte alltså inte matte 4 eller fem som t.ex. Undrar också om det är stora skillnader om man läser matte 2b eller matte 2c? Mvh Erik

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Erik,

    Teknikprogrammet << på gymnasiet har 5 inriktningar och det är endast på inr.Teknikvetenskap som man läser matematik 4 som en obligatorisk kurs. På de andra fyra inriktningar läser man matte 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser och kan, om man vill, välja att läsa mer matte.

    Du frågar om det är stor skillnad om man läser matte 2b eller 2c. C-spår i matte är svårare och så läser man det i snabbare takt för att hinna på 3 år med fler mattekurser på gymnasiet.

    För behörighet till eftergymnasiala studier spelar det oftast ingen roll om man har godkänt betyg i matte 2b eller i 2c.

    Ang. framtids yrken... du är uppenbarligen intresserad av teknik - läs om yrken inom område Tekniskt arbete >>

    Hälsningar

    D. SYV