Anonym
    hej!
    På hösten kommer jag att går på NA-programmet, men jag undrar om jag kommer klara mig på Na-programmet för jag vill verkligen blir läkaren. Jag älskar Biologi men måste jag älskar Kemi, Fysik och matte för att går på programmet? Jag hatar inte kemi, fysik och matte men jag älskar inte det heller. Förra terminen hade jag E på kemi, fysik och matte men det är för att jag inte försökte att plugga. Och kommer det att blir svårt för mig för jag har Svenska som andra språk? kan ni ger nåt tips på hur jag ska göra? för jag har lite panik just nu.....

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du har lägre betyg i C i kemi, fysik, biologi och matte, rekommenderar vi att välja andra program än Teknik & Naturvetenskapsprogrammet. Det kan bli för tufft med de NO-ämnena. Sedan är det också så att i fall men inte har höga betyg, kommer man inte inpå Läkarprogrammet.

    Ibland räcker inte ens alla A-betyg i alla ämnen, för konkurrensen om plats på Läkarprogrammet är ofta så pass tuff att man måste även ha alla Meritpoäng och ändå kan det bli utlottning och då är det turen som avgör om man får plats eller ej. Har man alla B-betyg i alla kurser på gymnasiet, kan man nog räkna med att inte få plats på Läkarprogrammet. Så har det varit under många år nu... tyvärr.

    Jag är ledsen, men jag måste ge dig råd att söka till ett annat program, t.ex till Vård- och omsorgsprogrammet. Är du duktig och målmedveten, kan du på sikt ändå komma in på Läkarutbildningen. På VO lär du dig ett yrke - Undersköterska och kan efter gymnasiet välja att jobba ett par år och fundera på vad du vill göra vidare... eller söka till Yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska, Tandsköterska, Behandlingspedagog, Medicinsk sekreterare ... eller komplettera på komvux och söka Läkarprogrammet sedan.

    Lär man sig ett yrke tidigt i livet, har man mycket bra grund att stå på och jag kan därför varmt rekommendera att söka till Vård- och omsorgsprogrammet eller till ett annat yrkesprogram.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA