john
    I första terminen i 9:an så fick jag F i matte och fysik och gick ut terminen med 178 poäng. Jag ska söka till gymnasiet nu och är rädd över att jag inte kommer att komma in. Jag är smart allmänt men har haft det lite svårt på sistone. Men min fråga, kommer jag att kunna komma in i gymnasierna som jag söker till jag vill söka till ekonomi programmet och gymnasierna jag söker till har antagnings poäng från förra året och det är runt 255

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kommer dessvärre inte in på Ekonomiprogrammet med F i matte. Matte, svenska, engelska och alla SO-ämnen måste vara minst godkända (E). Antagningspoängen är svår att sia om tyvärr - det är ju bara från förra året som du kan se och jämföra. Du får göra ditt bästa utifrån dina förutsättningar och kanske sprida valet till andra program/skolor. Boka tid med din Syv på skolan för att prata om hur just du kan sprida riskerna. /Lena, Syv
    ...du måste först och främst klara matten - den behöver du! Gå på mattestöd - öva och träna matte, även när du inte har läxa. Att plugga är precis som en idrott - man behöver hela tiden träna. Sen är det viktigt att du inte väljer program bara utifrån kompisar! Det är ok om du verkligen själv är intresserad av programmet - tvekar du så bör du fundera på vad du vill.

    Oro känner nog alla som vill in på program där dom inte vet om poängen räcker. Det enda du kan göra är att få det stöd du behöver på skolan, försöka planera din tid så du får koll på dina studier och att du känner att du har makten över DIN skolgång - ingen annan! /Lena, Syv
    • : Men om jag gör bättre ifrån mig denna termin och jag vet att jag kommer men jag oroar mig för gymnasiet om jag inte kommer in på samma som mina vänner.