Filip
    Hej, det är så att jag läser tredje året på gymnasiet och har väldigt bra betyg i allt förutom Idrott och hälsa 1 där jag fick F. Jag läste inte kursen i ettan då jag åt pencillin för borrelia (fick inte för läkaren) så då kuggade jag kursen. Jag läser sam/beteende och har lagt till Matte 3 och Natur 2 som extra kurser. Kommer jag att kunna läsa vidare på högskolan med F i idrott? Jag tänker inte att söka till t.ex. idrottsinriktade högskolor , utan mer ekonomiska/juridiska högskolor.
    Det var allt, uppskattar svar så snart som möjligt! Mvh Filip.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Filip,
    här får du se vad som krävs för att få ut Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program:
    För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    Om du bara har 100 p. "F" i Idrott och hälsa - får du ut Gymnasieexamen & med det kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Ofta tillkommer det Särskild behörighet när man söker utbildningar på högskola eller på en Yrkeshögskola men om det inte är Idrottslärarutbildning eller Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - ingår inte Idrott och hälsa kurser i behörigheten.
    Du vinner så klart mycket i konkurrensvärdet om du kan tenta av kursen under din gymnasietid, så du slipper ha F-betyg i din Gymnasieexamen.

    Mvh
    Anna SYV
    • : Hej och tack för det snabba svaret! Vet du exakt hur mycket vinnar man i konkurrensvärdet? Om vi säger att jag ligger på omkring 17.5 nu, hur mycket skulle ett C i idrott att höja mitt konkurrensvärde? Får man fortfarande ta bort sitt sämsta ämne? eller finns inte det längre? Mvh Filip
    • : Och en till liten fråga :) Ska strax göra högskoleprovet, och har pluggat relativt hårt till det. Jag satsar på att få 1.5-2.0 nu i höst och ska göra det nästa år också. Mitt F i idrott har ingen påverkan på högskoleprovsresultatet va? Högskoleprovsresultaten är en separat sökkvot om jag har förstått det rätt?
    • Julia : Jag kommer nu att skriva ett utökat svar till dig!
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Filip,
    du har helt rätt: Högskoleprovsresultat har inget med betyg på gymnasiet att göra. Det är helt separerat från allt annat. Och du kommer, helt riktigt, att prövas i en separat sökkvot /tillsammans med alla de andra som också gjorde högskoleprovet och söker samma utbildning samma termin/.
    Statistik säger att man uppnår sitt personliga "rekord" i Högskoleprovskrivningen tredje eller fjärde gången man skriver HP. Det är alltså fördelaktigt att skriva HP flera ggr men oftast räcker det med max fyra ggr (då man troligtvis inte kommer att "höja sig" mera).

    Angående Jämförelsetal /konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg/ - i fall du kommer att ha 2500 p. i din gymnasieexamen och har med F i en 100 p. kurs jämförelsetal på 17.5 - höjer du det till 17.9 genom att höja betyg i en 100 p. kurs från F till E;
    du höjer från 17.5 till 18.0 i fall du får D;
    du höjer till 18.1 i fall betyget höjs från F till C (i en 100 poängs kurs).
    Här kan du få räknehjälp https://www.antagning.se/Global/Räknehjälpen%20svensk/index.html.

    Gymnasieexamen /dokument/ får man en gång och "för all framtid". Även om du skulle läsa upp en kurs senare, medför det ingen ändring i självaste Dokumentet. Du kommer att lägga till ett nytt betyg men i GYMNASIEEXAMEN kommer det för all framtid stå exakt de betygen som du får när du slutar på gymnasiet. Därför - i fall möjlighet finns - skulle det vara bra om du kunde läsa upp F till i alla fall E /och ju högre, desto bättre, så klart/. Skulle du få A i den kursen, där du idag har F - skulle du höja Jämförelsetal från 17.5 till 18.3.

    Angående "ta bort sämsta ämne" - så finns inte den möjligheten vad det gäller gymnasiebetyg. Alla kurser som man har läst på gymnasiet står med på "Gymnasieexamen" /dokumentet/.

    Undantag:
    I fall man har fler än 2500 p. i Gymnasieexamen,
    markeras de "övriga" kurser som UTÖKADE och just utökade kurser räknas med vid ansökan till högskoleutbildningar
    bara om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng. OBS! detta gäller ENBART om man har fler än 2500 p. i sin Gymnasieexamen.

    Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor. I annat fall - ber jag dig att höra av dig igen. Ett råd: skriv en NY FRÅGA och inte en kommentar. Vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem.

    Mvh
    Julia SYV