Kristian
    Tjena
    Jag går i trean på gymnasiet just nu, och gör för tillfället en prövning i eng7 på skolan. Jag har förstått att man söker till universitet i gruppen BII om man gjort prövning/läst upp ett betyg, men min fråga är om det gäller även mig som gör prövningen på skolan? Då jag antar att jag kommer få betyg för 2600p (inklusive ämnet jag gör prövning i) på min gymnasieexamen kanske det är annat som gäller än om jag fått ett extra betyg efter min examen?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kristian!
    när du söker på de betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (och du behöver inte komplettera Efter gymnasiet) då prövas du i BI, direktgruppen. Att du på gymnasiet fick betyg genom att läsa en kurs eller via en prövning - spelar ingen roll. Och inte heller om du har läst fler än 2500poäng och i ditt examensbevis kommer ha U-kurser, utökat program. De kurser som i ditt examensbevis blir markerade med "U"kommer påverka ditt meritvärde endast i 2 fall: om en U-kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger dig meritpoäng.

    Liselotte