Måns
    Jag har endast 240 poäng i slutet av årskurs åtta i grundskolan. Det jag siktar på är att gå naturlinjen och studera Matematik och NO i Stockholm. Jag har C i matematik och i alla NO ämnen. Men det jag undrar är om jag kommer in på en hyfsad skola i Stockholm trots de låga poängen. Vet inte om ni kan svara på denna fråga eller inte men vad tror ni?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Måns!

    Att komma in på Naturvetenskapsprogrammet är en sak och att klara av att läsa på det kan vara en annan sak.
    Vad en "hyfsad skola" är kan finnas olika åsikter om.

    Antagningsgräns på olika skolor kan inte du eller vi påverka. Den kommer att bero på antal platser som öppnas och på vilka betyg som elever har som söker just till de skolorna.

    Det du kan göra är att kämpa för så höga betyg som möjligt och satsa speciellt mycket på matte och andra NO ämnena. Bra sida för att repetera och läsa matte på egen hand är www.matteboken.se

    Du skriver att du har "låga poäng" men jag håller inte med. 240 poäng är inte "låga". Kan dock hända att de inte räcker för att komma in till NA på gymnasiet i Stockholm till hösten 2016 men pga att det finns så många skolor i Sthm som erbjuder NA, borde du kunna komma in någonstans i alla fall (hoppas jag).

    Ett råd till dig är att söka till många olika skolor (detta förutom att försöka höja dina betyg i åk9).
    Tänk på att betyget i Moderna språk räknas in som "17-de ämnet" och även om du får E i Moderna språk i nian, får du 10 extra poäng för det.

    Det finns idag över 80 gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&municipality_id=&office_id=&order=school

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare