Lillian

    Hej, jag går en kurs filmvetenskap (30hp) som slutar om en vecka. Kursen är uppdelad i 4 delkurser samt obligatoriska seminarium. Jag har deltagit på alla seminarium och fått godkänt på alla tentor förutom en av dem, jag orkar inte göra omtenta då jag ska plugga något helt anat sen och tänkte därför höra om jag kommer behöva bli återbetalningsskyldig till CSN för mitt bidrag om jag failat en av 4 tentor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lillian!

    beslut om studiemedel fattas av CSN, inte av FRåGA SYV.
    Men vi har viss erfarenhet av hur CSN bruka göra sina bedömningar. Det första jag vill säga är att så länge du bedriver studierna för vilka du får studiemedel (oavsett om du bara tar bidragsdel eller lånar också) så har du rätt att behålla studiemedels-utbetalningarna. Men när du ska ansöka om studiemedel nästa gång, för andra studier, då tittar CSN på tidigare studieresultat. Läs om det på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat.
    Om du läser en kurs på 30 högskolepoäng, då kan du få Godkänt eller Underkänt för den kursen. Får du godkänt för kursen, så är det jättebra. Då kommer du inte få avslag från CSN nästa gång du söker studiemedel. Om du får Underkänt på kursen, då är min gissning att du kommer få avslag från CSN nästa gång du söker studiemedel, för att du har inte fått godkänt i några av de poängen som du fick studiemedel för. Jag tror inte CSN kan ta hänsyn att du under kursens gång fick godkänt på några delkurser men jag hoppas jag har fel i den frågan. Som sagt, det är CSN som fattar beslut om studiemedel och inte någon annan. Så, det är CSN som har expertkunskap om hur reglerna tolkas och vad du har rätt till vad gäller studiestöd.
    Mitt råd till dig är att du gör omtenta och försöker få godkänt, och detta inte endast pga studiemedels-frågan, utan även pga andra positiva "moment" som du kan få pga godkänt i kursen:
    - det ser bra ut i CV med fler högskolepoäng;
    - om du senare i livet söker till utbildningar på avancerad nivå: magister eller masterprogram, då görs urval ofta på "det totala antalet högskolepoäng i vilka du har godkänt i" och i så fall kan det bli avgörande för din möjlighet att komma in på utb., i fall du fick eller inte fick godkänt i 30 hp., som du nu har möjlighet att göra - om du anstränger dig och gör omtenta.
    Du får givetvis själv bestämma vad du vill göra. Du kan också kontakta CSN och be om råd.