Bayan
    Hej, jag undrar om jag kommer få mina 2,5 merit poäng med tanke på hur min studieplan ser ut. De meritgivande kurserna som jag har läst är Arabiska 3-4, Franska 3-4 samt Engelska 7. Just nu ser min studieplan ut så här:

    Jag har Arabiska 3 tillsammans med en kurs som inte ger merit som program fördjupning.

    Jag har Franska 3 under språkval

    Jag har Arabiska 2 och 4 som individuellt val

    Jag har Franska 4 och Engelska 7 som utökade kurser.

    Jag fick ett lägre betyg i Franska 4 och därför har jag den som en u-kurs. Jag är dock orolig att jag inte får mina 2,5 merit utan att jag får (0.5 för arabiska 3 + 0.5 för franska 3 och 1 för arabiska 4) alltså 2 merit poäng.

    Jag vet att meritkurser räknas med även om de är utökade kurser men kommer jag kunna få merit för engelska 7 kursen eller går det inte då det blir 3poäng och är mer än vad man kan få?

    Förövrigt så går jag tredje året på NA-programmet och tänker plugga till läkare ifall det är något som kan påverka svaret.
    • Peter :

      Allmänna regler om meritpoäng finner du på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng men precis som Mikael SYV har svarat så är den som ytterst är ansvarig på hur ditt examensbevis kommer se ut är rektorn på din skola. Enligt skolverket bör examensbevis utfärdas enligt elevens individuella studieplan men vår erfarenhet är att det inte alltid följs... så examensbevis kan avvika från det som på förhand har skrivits in i din individuella studieplan. Att ha en dialog med SYV på din skola är en bra idé (rekommenderas) och vid behov kommer SYV -en på din skola ta frågan till rektorn eller kontakta betygsexperter på skolverket.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Godkänt betyg i moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng och i moderna språk 4 en hel, alltså 1.0 meritpoäng. Max antal meritpoäng för moderna språk är 1.5.  Om man har betyg i flera moderna språk så kan man ändå få Max 1.5 meritpoäng för moderna språk. Smart att ha kurser med lägre betyg som U-kurser… Hur ditt examensbevis kommer se ut är ytterst en fråga till rektorn på din gymnasieskola men många ggr delegerar rektorn ansvar till studievägledare (SYV) så prata gärna med SYV på din skola.