Johanna
    Min allra största dröm är att vara skådespelerska. Jag vill vara med i filmer och allt. Det hade varit så otroligt roligt. Därför skulle jag vilja gå på en teaterlinje, men sen förföljer några tankar mig.
    Att bli skådespelerska, vilka odds finns det? Och om jag inte lyckas bli skådespelerska, kommer jag kunna få något annat jobb då trots att teaterlinjen kanske inte är så bred?
    Min mamma säger att jag inte borde slösa bort mitt höga meritvärde (271p) på en sån linje. Jag vet inte. Det kanske jag inte borde?
    Men om jag någonsin skulle få chansen att bli skådespelerska i något sammanhang, men inte fått bli det pga att jag inte hade bra skådespeleri. Då hade jag aldrig kunnat förlåta mig för att ta en annan linje än teaterlinjen.
    Skådespel är verkligen min dröm. Men är den så enkel att uppfylla? Kommer det finnas jobbmöjligheter efteråt? (Linjen är högskoleförberedande).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna,
    du har rätt i att Estetiska programmet är högskoleförberedande och du kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Många kurser är exakt samma på alla gymnasieprogram och ännu fler kurser är samma på alla högskoleförberedande program - Svenska 1-3, Engelska 5-6 och alla läser Historia, Samhällskunskap, Religionskunskap.
    Du kan se läsa om Estetiska programmet och även se programplan på www.gymnasieguiden.se under "Informeras", där finns det beskrivningar och även fullständiga programplaner för alla program.

    Det är omöjligt för mig att veta om du kan få jobb som skådespelerska. Det krävs lite tur för att kunna bli det och så talang, givetvis. Du kan föreslå för din mamma att du söker inriktning Teater som första alternativ för att komma in på auditions inför antagningen. Det brukar vara tre stycken och så får man poäng från juryn för dem (uppvisningarna/auditions) och du kan testa och se vad du får för poäng och omdömen. Du kan sedan under omvalsperioden ändra ditt gymnasieval. Det kan hända att du själv kommer efter auditions fram till att det är inte så roligt att bli bedömd på subjektiva grunder (tycke och smak) eller så stärks du i din övertygelse om att du vill läsa Teater på gymnasiet. Det blir, som sagt, möjligt att ändra gymnasieval senare under våren.
    Om du inte kan bli skådespelerska, vad för yrke som du skulle välja i så fall att satsa på?
    Det finns väldigt många olika yrken och du kan se beskrivningar av de flesta av dem på www.framtid.se/professions/

    Återkom gärna om du hittar något/några yrken som tilltalar dig (bortsett från skådespelerska, alltså). Jag säger inte att du inte kan bli skådespelerska, det kan du mycket väl bli men det är alltid bra att ha "plan B", dvs en reservplan.
    Önskar dig stort lycka till!
    Anna SYV