Michaela
    Hej!
    Jag går 2a året i gymnasiet på en frisörlinje där vi måste utföra 15 veckor APL för att få godkänt. Jag undrar om jag kommer få F i alla kurser som är kopplade till APL och frisör eller bara den frisörkursen som jag har i 2/3an?
    För jag vill ej utföra min apl då jag inte trivs med linjen jag valt och kommer då ej få mitt examensbevis. Men undrar om jag fortfarande kommer få hyfsat godkänt i de andra kurserna för att kunna få studiebevis.
    Vänliga hälsningar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michaela.
    studiebevis bör du få om du studerar i 3 år på ett av gymnasiets nationella program. Det finns inga regler på hur många godkända kurser man måste ha för att få ut examensbevis - enligt vad jag tror kan man ha alla f betyg och ändå få sitt studiebevis i slutet av år 3.
    Vilka betyg i kurserna du får kan vi som inte är lärare utan SYVar, som inte sätter några betyg, inte svara på. Prata med undervisande lärare - de borde kunna ge dig svar.