Elev

    Hej, jag har börjat bli sjuk, jag ska ha APL nästa vecka, börjar på måndag, om jag skulle bli ännu mer sjuk, så jag behöver stanna hemma, jag måste ju stanna hemma vid symtom eftersom det är sjukhus jag ska praktisera på, kommer jag få F i kurserna då? För jag kan ju inte hjälpa att jag blivit sjuk liksom, jag har A och C i alla ämnen, men kan de sänka mig till F om jag blir sjuk under APL??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    ingen kan förbjuda någon att bli sjuk. Är man sjuk, då är man det. Betyg i kurser baseras på de kunskaper och de praktiska färdigheter, som eleven uppvisar mot slutet av kursen. Det är lärarens kompetens att bedöma om du uppnår den kunskapsnivån som krävs för att få ett visst betyg. Även om man har varit sjuk, måste man kunna uppnå den kunskaps- och färdighetsnivån som krävs för ett visst betyg - för att få det betyget. Jag hoppas du kan uppnå godkänt nivå och förhoppningsvis ännu högre än bara E, även om du missar några dagar av APL på grund av sjukdom.
    Påminner dig nu om att du måste anmäla dig som sjuk till skolan och kanske också till APL-platsen - enligt de rutiner som din gymnasieskola har.
    Maila redan nu till den person på din skola som ansvarar för APL (eller till din klasslärare-mentor), berätta om att du håller på att bli sjuk och fråga vad du bör göra för att ha så goda förutsättningar som möjligt att uppnå godkänt betyg i den kursen som innehåller APL som börjar nu på måndag.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Krya på dig!