Elise
    Hej!

    Jag har funderat på civilingenjör i kemiteknik och kollat på nätet att det är liten konkurrens för jobb och arbetsmarknaden ser bra ut (källa: arbetsförmedlingen, framtid.se etc). Problemet är när jag frågar civilingenjörer vägleder de mig att inte söka programmet då det finns fler utbildade än jobb i Sverige och att det kommer sluta med att jag jobbar som lärare på gymnasienivå.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    civilingenjörsprogrammen är fem år långa; hur arbetsmarknaden kommer att se ut om fem-sex år, är det ingen som vet. Vi på FRåGA SYV kan inte heller se in i framtiden och ge svar om vad som händer om fem är. :)
    ***
    Jag tänker så här: om du "brinner" för kemiteknik och kan tänka dig plugga i fem år - sök till programmet; att du söker betyder inte att du kommer in; om du kommer in, kan du alltid lämna Återbud (svara Nej, tack, jag vill ha utbildningsplatsen).
    Om det finns andra utbildningar som du är mer intresserad av, sök de i stället.
    Om du är mycket osäker, kan du vänta - t.ex ett år: försök få ett jobb (vilket jobb som helst för att skaffa dig mer livserfarenhet och arbetslivserfarenhet); du är fortfarande mycket ung och behöver inte komma på en lång utbildning så fort som möjligt; du har "råd" att vänta i några år och studera senare, när du bli mer säker på din utbildningsval.
    Vänligen
    Julia