Nathan
    Hej, jag undrar om jag får extra merit poäng för Områdesbehörighet 5. Jag ska nu i trean läsa Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b, kommer jag få extra meritpoäng för dessa ämnen eller kommer jag inte, eftersom jag hört att Områdeskurserna kanske skall avskffas inför 2022

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    du kommer inte få meritpoäng för områdeskurserna. Meritpoäng för områdeskurserna fick personer som hade sina betyg i det gamla systemet (betyg på skalan IG-MVG); möjlighet att få de gamla betygen upphörde helt sista juni 2016. Från 1 juli 2016 (alltså betyg som sätts efter det datumet) finns ingen som helst möjlighet att få meritpoäng för områdeskurserna. Reglerna för meritpoängen som gäller för dig kan du läsa på gymnasieguiden.se/merit