Notch

    vem heter vadå?

    • Pia : En "kreativ lösning" som kanske kan bli till hjälp för dig: om du endast avser att ta bidragsdel av studiemedel och inte låna, så lär du inte få ut mer än cirka 14.000 kr under första terminen, om du läser på heltid och du kan kanske skaffa dig sommarjobb och också extrajobb och spara pengar så att du kan klara dig utan bidragsdel av studiemedel första terminen av din utbildning? Bara en liten fundering... eller ett förslag, som du givetvis själv måste bedöma om det passar dig eller inte. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN. Vad jag läste mig till på deras webbplats, www.csn.se och vad jag förstod av de svar som vi tidigare har fått när vi ställde frågor till CSN, så vill CSN se godkända betyg för den tiden som du studerade med studiemedel för att annars, så är det "otillräckliga studieresultat". Om jag tolkar informationen rätt, så bör det bli så att du måste först uppvisa godkända betyg för fyra veckors heltidsstudier som minst och först efter det kan få ett positivt beslut om studiemedel från CSN och detta även om du endast söker bidragsdelen men ej lån.
    Tips! försök komma in på en komvux-kurs á 100poäng (heltidsstudier i fem veckor) nu, snarast, och om du får godkänt betyg i den kursen, borde du "kompensera" för de fyra veckor som du tagit studiemedel men ej kan uppvisa godkända betyg för.
    Att CSN skulle gå med på att avvakta med beslutet och bevilja för femte veckan av dina framtida studier utan att du uppvisar godkända betyg tror jag inte på. Tyvärr är det ofta så att högskoleprogram sätter betygen först i slutet av teminen, och därför kan det i bli så att du får läsa utan studiemedel i minst en termin.
    Ett annat svar kan jag tyvärr inte ge. Jobbar inte på CSN, tar inte några beslut om studiemedel och får information endast från www.csn.se (webbplatsen) eller om jag skulle ställa en fråga till CSN men när man kontaktar CSN så vill de helst veta exakt vilken person det handlar om (typ ditt personnummer) för att ge ett så korrekt och inviduellt anpassat svar som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Milla :

      Jag beviljar inte studiemedel, jag jobbar inte på CSN. Du får gärna fråga de som jobbar på CSN. Vad gäller 100p.kurser så är de flesta gymnasiala kurser i Sverige på 100p. Vilka kurser som komvux i din kommun har i sitt utbud vet inte jag; fråga komvux. Sök flera kurser samtidigt för att du endast söker till en kurs och inte blir antagen, så har du inte ngn studieplats. Jag gissar på att komvux i alla kommuner, även i din kommun, erbjuder Engelska 7, högre mattekurser och kurser inom programmering eller andra data-kurser. Jag vet inte vad du är intresserad av för kunskapsområden, men att kunna mer engelska, mer matte eller mer inom data/PROGRAMMERING är alltid bra!