Amelie
    Hejsan!
    Jag går på Klara teoretiska gymnasiet, men har för några månader tillbaka fått en stark depression och ångest. Jag missade hela vårterminen i ettan och har nu efter sommarlovet kommit tillbaka till skolan med hjälp av sjuksköterska, reaktorn mm. Men nu när skolan har börjat har jag fått mer dödsångest, självmordstankar, starkare depression, ångest och sånt. Nu efter en vecka märker skolsyster hur dåligt jag mår och föreslår att jag ska ta en paus genom att byta till ett gymnasium. där de tar lektionerna långsammare, är mer friare, kan strunta i skoldagar och pluggar i långsammare takt. Men jag är rädd att jag kommer förstöra min skolgång, få sämre betyg och inte få den högpresterande skolan jag sökte till i nian.
    Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amelie! Hälsan är det viktigaste.
    Jag råder dig följa vårdpersonalens rekommendationer. Be att få träffa skolläkare och följ sedan hans/hennes rekommendationer - är våra råd.
    Du kan t o m det året du fyller 19 år söka om till åk1 på gymnasiet.

    Du kan från och med det året du fyller 20 år (från 1 juli) läsa på komvux.

    Snart (strax innan du fyller 18 år) kan du börja läsa på en folkhögskola.

    Det kommer fler chanser att läsa - inom olika skolformer och på olika sätt. Men du har bara "en hälsa"! Var rädd om den!

    bästa hälsningar & lycka till
    ANNA