Tina
    Hej,
    Det är så att jag läser på Göteborgs universitet apotekarprogrammet och har tagit paus ett år och återgår till mina studier på Göteborgs universitet februari 2023. Jag har sett att Umeå universitet erbjuder mitt program på distans och jag har sökt till det och är ganska säker på att jag kommer in och kan börja i augusti 2022. Min fråga är ifall jag tackar JA till umeå universitet och börjar nu i augusti och läser en termin men känner att det inte passar mig på distans, har jag då möjlighet att gå tillbaka till mina studier på Göteborgs universitet i februari 2023 som planerat eller förlorar jag min plats eftersom jag har tackat ja till ett annat universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,
    den frågan du stället kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på.
    Se vad som står i beslutet om att bevilja dig studieuppehåll med platsgaranti (för att jag förstår det som så att du har fått det beviljat); du kan också fråga studievägledare på din institution (dit du ev. vill återvända i febr 2023). De som inte jobbar specifikt med just den frågan kan inte svar på den frågan, för att det är ett undantagssituation att få studieuppehåll med platsgaranti och sedan under uppehållet söka och komma in på samma utbildning från vilken man tog uppehåll... Det är inte ofta det händer och jag blir förvånad om det skulle visa sig att det finns någon regel skriven för just den situationen (för att den inträffar mycket sällan). Om ingen regel finns skriven, då blir det en bedömning som de utbildningsansvariga får göra om hur situationen får lösas och vilket svar du får om möjlighet att återvända till din "gamla" utbildning. Vilken bedömning de utbildningsansvariga kommer att göra kan inte vi på FRåGA SYV svara på. Du får antingen chansa och hoppas på det bästa eller fråga personal som jobbar på din institution: de kanske hänvisar dig till ledningen på lärosätet med den frågan, om de inte själva kan ge dig ett svar direkt.