spencer
    Hej
    Sökte till kth o kom in på mitt tredjehandsval, hoppas fortfarande på att komma in på mitt andra val, (har ganska stor chans för att jag ligger 1 som reserv). Frågan är om jag tackar ja till båda ( den som jag kom in på tredje val och den som jag står reserv ) kommer jag att strykas direkt från den tredje oavsett om jag kommer in på första eller inte ? (kommer jag fortfarande behålla plats på den tredje ifall jag inte får plats på den som jag står reserv på?
    Tack i förhand
    • Anna : inom vilken skolform söker du utbildningar: högskola-universitet, yrkeshögskola, folkhögskola eller andra (privata utbildningar som ej ger rätt till studiemedel)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du skriver "Sökte till kth o kom in på mitt tredjehandsval" men uppger tyvärr inte inom vilken skolform du vill läsa. Se även min kommentar. Olika utbildningsformer har olika regler vad gäller antagning.
    t.ex inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se kan man bli antagen till många olika utbildningar och påbörja flera utbildningar samtidigt och efter ett tag bestämma sig och fortsätta på den eller de yh-utbilndingar som man vill fortsätta läsa på.
    Även till folkhögskoleutbildningar kan man bli antagen till flera olika samtidigt och påbörja flera utb. samtidigt. Men inom högskola-universitet är det mycket striktare: endast 1,5 heltid kan man bli antagen till, alltså max 45 högskolepoäng per termin.
    För att svara på din fråga måste man veta vilka utbildningar du menar.
    Vänd dig annars till personal som jobbar med antagning till just de utbildningar.

    • :

      blev antagen på den här utbildning https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/byggteknik-design

      och står som reserv på den här https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/datateknik-flemingsberg. det är en treåriga utbildningar. frågan är om jag tackar ja till både och inte kommer in på den som är reserv på, kommer jag fortfarande kunna behålla plats på det jag blev antagen på ? eller stryks jag omedelbart från utbildning för att jag tack ja till den som högre upp trots att jag är reserv

    • Julia : Du kan ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9 till 16 på vardagar och få det bekräftat att du kan tacka Ja till reservplats utan att riskera förlora den platsen där du redan nu är antagen. Så tolkar i alla fall vi reglerna enligt vilka Antagning.se administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar.