Farre
    Hej Syv! Jag har precis gått ut första året i gymnasiet och går i Ekonomi Linjen, vi kommer börja med våra inriktningar nästa termin då jag har valt inriktning juridik. Men tyvärr så tror jag att jag kommer få F i matematiken och naturkunskapen, första året inom betyg området har gått skit dåligt tycker jag.
    Men min fråga är eftersom jag inte kommer få så fantastiska betyg första året men om jag kan bygga upp och förändra mina betyg andra och tredje året kommer det fortfarande vara lite svårare att komma in på ett bra universitet om man hade dåliga betyga första året?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du alltid läser till slutbetyg i dina kurser så kan såklart första året påverka ditt slutbetyg och din examen. Men det bästa du kan göra är att försöka förbättra dig i tvåan och trean för att få så bra förutsättningar som möjligt när du sedan vill söka till högskolan. Där växlar ju också antagningspoängen så det är svårt att förutse om ditt resultat från ettan kommer påverka mycket - det beror på vad du väljer på högskolan.

    Matte 1b måste du dock läsa upp på något sätt eftersom det är ett krav för att du ska få ut en högskolebehörighet. Lycka till!/Lena, Syv