nikolas
    Hejsan! Jag har börjat den naturvetenskapliga programmet inr natur och har valt fotboll som ett val men vill ta bort eftersom jag vill satsa mer på skolan. Det är så att jag har inte haft moderna språk i högstadiet utan jag hade sve/eng och jag valde spanska 1 som moderna språk. Jag kommer läsa engelska 7 o matte 5 men fråga är kommer jag ha under 2500 pöang?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    2500 poäng är ”volym”, antal undervisningstimmar som man läser, inte Vilka kurser man läser.. du menar kanske Meritpoäng som ger fördel i konkurrensen? Och svar på den frågan är att godkända betyg i eng 7 och i mattekurser i upp t o m matte 5 ger max i merit.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det jag menar är exambevis vad krävs det för att få den
    • : examen bevis
    • : kan jag få ett svar??
    • Anna : Det finns Ett Antal Olika krav som alla måste bli uppfyllda för att uppnå kraven och kunna få Examensbevis. Det är båda antal betygsatta poäng (volym) och av dem antal Godkända poäng + kurs-sammansättning (vilka kurser som man har betyg i) - det är Olika krav som ställs på examensbevis från högskoleförberedande och från yrkesprogram; det är också lite olika krav på examensbevis från gymnasiet och från komvux. det är ibland rätt krångligt. Vissa undantag kan - ibland - Rektor besluta om... vilket gör det hela ännu mer krångligt. Du ska inte behöva sätta dig in i alla regler. Du har SYV på din skola som ska hjälpa dig med de konkreta frågorna. Oftast räcker det att man, som elev, följer den planeringen som skola erbjuder; man kan också välja bland de valbara kurser som erbjuds på skolan. Sedan behöver man "bara" göra sitt bästa i varje kurs man läser. Lycka till!
    • Anna : Läs gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - Kraven för Examensbevis på Gymnasiet.
    Läs alla kommentarer