Amelie

    Hej, jag går nu sista året på naturbruksprogrammet där jag har läst till de högskoleförberedande kurserna. Mitt mål har alltid varit att läsa till djursjukskötare senare, där det krävs höga betyg. Så i ettan gjorde vi ett val tillsammans med skolans SYV om att jag inte ska läsa till matte 2 (då det är det som saknas för att bli behörig till djursjukskötare) under gymnasiet för att det behövs så höga betyg generellt och jag skulle satsa på att få högsta betyg i resterande ämnen. Hon menade att det var bäst att jag läste till matte 2 på komvux, vilket vi lyssnade på. Nu har jag fått information till mig att jag då kommer hamna i kompletteringsgruppen för att jag läser matte 2 på komvux. Stämmer detta? Jag blir lite förtvivlad då den gruppen har haft mycket högre antagningspoäng. SYVen vi pratade med menade att jag inte hamnade där, men nu har jag förstått det som att jag kommer göra det ändå. Så min fråga är. Kommer jag hamna i kompletteringsgruppen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amelie,

    ja, tyvärr kommer du prövas i kompletteringsgruppen (BII). Detta på grund av att du utan komplettering inte är behörig. En liten-liten chans finns för dig att om din skola hjälper dig med prövningen eller om du kan skriva slutprovet tillsammans med de elever som på din skola i år läser matematik 2, och du har matte 2 in i ditt examensbevis (med godkänt betyg, lägst E) - det är i så fall som du inte behöver komplettera och prövas i så fall i BI, direktgruppen.
    För att kunna få godkänt betyg på prövningen eller på slutprovet och hela kursen måste du givetvis kunna innehåll i kursen. Du kan se vad matematik 2 innehåller och även bedriva självstudier på matteboken.se/lektioner/matte-2
    Tyvärr är det inte din rättighet att kräva att göra prövning i en kurs som du inte läste på gymnasiet - innan du tar ut ditt examensbevis. Å andra sidan så är det ingenting som säger att du kunde läsa matte 2 på din gymnasieskola heller (för att den kursen är inte obligatorisk och erbjuds " i mån av möjlighet", alltså om det är ont om lärarkapacitet eller för få elever väljer läsa den - då erbjuds inte den kursen på yrkesprogrammen; på yrkesprogrammen är endast matematik 1a en obligatorisk kurs).
    Du kan göra ansökan till en högskole_universitetsutbildning idag (den 15 april 2021), som är sista dagen för att göra ansökan (om du tror att chansen finns för dig att kunna komplettera senast 5 juli 2021 med betyget i matte 2). Läs eller gör prövning i matematik 2a som är en lite lättare kurs än 2b eller 2c.