Leila

    Hej! Jag är intresserad av att söka till dietistprogrammet I Göteborg och har 18.55 poäng (om man räknar bort meriten för matte 2) Problemet är då att jag inte har Naturkunskap 2 och måste därför göra prövning i ämnet i min tidigare gymnasieskola. Min fråga är om jag då kommer hamna i BII? Poängen skiljer sig åt en del beroende på vart man hamnar och jag vill helst söka in i BI.

    • Milla : Att provas i BI eller BII (eller i båda grupperna, samtidigt) och att komma in i Urval 1 eller i Urval 2 är olika saker. Urval 2 görs för både BI och BII sökande; urval 2 görs när de som är Antagna i Urval 1 svarar på sina antagningsbesked. Det kan befrias platserna om de antagna tackar nej till utb.plats, och då kan man komma in från RESERV, alltså bli antagen i Urval 2. Sedan kan man komma från RESERV ännu senare också - om de som är antagna inte påbörjar studierna eller hoppar av i början av utbildningen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leila,

    sökande till högskoleutbildningar i Sverige bestämmer inte själva i vilken eller vilka urvalsgrupper de prövas; det gör Antagning.se
    Om du utan Naturkunskap2 kursen (godkänt betyg i den) inte är behörig, och behöver då Komplettera med den kursen, kommer du tyvärr prövas i BII, kompletteringsgruppen, du är ju inte behörig utan den kompletteringen.

    Vänligen
    Julia