Emma
    Hej! Har under en tid lidit av depression och har pga det inte kunnat gå i skolan, har heller inte fått tillstånd av min läkare att gå på heltid, utan ska bli sjukskriven till 75%. Mina problem har pågått under i princip hela min högstadietid, men nu i sista terminen i 9:an oroar det mig väldigt mycket. Jag var kapabel till att gå klart en större del av 8:an och gick ut med någorlunda bra betyg, med tanke på hur lite jag varit i skolan det året, slapp också gå om 8:an och fick börja 9:an. Nu i 9:an har jag inte varit i skolan någonting, om man bortser från första veckan av höstterminen. Jag börjar bli väldigt orolig när det gäller att söka gymnasium, då ingenting görs åt min situation. Hemundervisning har jag och min mamma pratat med skolan om, ungefär där rinner min situation ut i sanden och vi förlorar kontakt med skolan i ett visst antal veckor, tills vi kontaktar dom igen och allt upprepas. Skolan har också pratat om att låta mig gå om en klass, men de anser att jag är duktig och smart nog att klara av mina studier trots den korta tid som är kvar, men det tror inte jag. Det känns som att jag har kört fast totalt. Min fråga är, kan jag komma in på estet dans om jag lyckas få betyg denna termin? Jag är så orolig och vet inte hur jag ska göra för att få betyg och bättra på min närvaro så gott det går innan läsåret är över. Jag vill sååå gärna komma in på estet dans, vill bara få svar på hur jag ska göra för att lösa detta så enkelt som möjligt innan tiden rinner ut.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du ändå verkar ha drivkraften och viljan kvar att gå i skolan även om det inte funkar i praktiken. Man kommer ofta tillbaka efter en depression med små steg och det börjar alltid med att du ändå är motiverad! GO GIRL!!

    Eftersom du förmodligen eller är rädd för att du inte kommer gå ut med en behörighet till gymnasiet (det är min tolkning utifrån det du skriver) så kommer din Syv (som jag hoppas du har kontakt med) att hjälpa dig välja ett Introduktionsprogram. Det är på ett Introduktionsprogram på gymnasiet som man läser in de ämnen man behöver under ett år om man inte hann göra det under nian.

    Mitt förslag är att ni tillsammans kikar på Fryshusets Introduktionsprogram som heter Preparandutbilding/dans. Läs mer här http://gymnasiet.fryshuset.se/program/introduktionsprogram/
    Där finns även en annan ingång om du inte hinner bli behörig som heter Individuellt alternativ - kanske även det kan vara ett alternativ. Ta gärna kontakt med Fryshuset eller gå på deras Öppna hus som är snart för att få mer information om dessa alternativ och om de kan passa dig.

    Bara för att du söker så finns det ju dessvärre inga garantier att du kommer in så därför borde du prata med din Syv om olika alternativ så du har en klar plan. Det kan göra att du inte känner dig så stressad eftersom det inte gynnar din problematik. Du behöver i lugn och ro få tillbaka din lust och motivation och känna att det finns en väg för dig - för det finns det! /Lena, Syv