Du är bäst
    Hej Syv!

    Jag går sista året på gymnasiet och funderar på att plugga Socionom-programmet eller Statsvetarprogrammet i framtiden. Då jag är otroligt intresserad av främst mänskliga rättigheter men även politik, relationer och sociologi. Dock blir jag lite orolig om jag har en chans att komma in på statsvetarprogrammet eller socionom programmet och hur stor den är?
    Jag har räknat ut mitt merit poäng från gymnasiet, och får det till att den kommer ligga på ca 18 totalt. Det kan skilja lite då jag inte tagit studenten ännu men den kommer förmodligen ligga runt 18 eller något över . (Jag har full merit på 2,5) Majoriteten av mina betyg ligger på B och därefter C. Sedan har jag några få A.
    Kan man komma in på reserv? Räcker mina poäng generellt sätt? Eller hur ska jag tänka?

    Jag skulle också uppskatta lite förslag på utbildning om man vill plugga mänskliga rättigheter och även om man går socionomprogrammet om man kan kombinera med mänskliga rättigheter på något sätt. Jag har dock inte bestämt till 100 % exakt vad jag vill plugga, det kan ju förändras lite men jag tror att det är de områdena som verkar intressera mig mest och som jag känner skulle passa mig. Jag vill plugga på Stockholms eller på Uppsala universitet.

    Otroligt tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej på dig!
    gör HÖGSKOLEPROVET. du kan anmäla dig nu och fram till 3 febr 2020 (till HP som äger rum 4 april 2020).
    Med resultatet från HP prövas man i ännu en urvalsgrupp, HP-urval och med det har ännu en extrachans att komma in på högskoleutbildningar.

    Utbildningsutbud
    Ansökningsperiod till svenska högskoleutb. med start HT20 börjar i mitten på mars 2020 och utbildningsutbud fastställs helt och hållet till just mitten på mars och ännu kan man alltså inte se alla utbildningar som blir sökbara.
    Men många utbildningar kan redan nu ses på högskolornas-universiteternas (lärosätenas) gemensam hemsida www.studera.nu - så kika gärna på den sidan.
    Ansökan kommer du att göra på www.antagning.se
    Om du endast intresserar dig i utb.på några få lärosäten - kan du med fördel se utbildningsutbud på just de lärosätenas egna hemsidor.

    Antagningsgränser
    De uppstår i konkurrensen och går ej att veta på förhand. Antagningsstatistik från tidigare utb.omgångar ger endast en "fingervisning" om var antag.gränsen "brukar" ligga men hur det blir nästa gång är det ju ingen som kan ge svar om. Sök och vi håller tummarna!

    Om att kombinera socionomprogrammet med studier i mänskliga rättigheter
    Vi rekommenderar att under första tiden (t.ex första Terminen) på högskola/universitet läsa endast på max heltid, alltså inte ta sig "vatten över huvudet". Studier på högskolenivå är svårare och mer krävande än gymnasiestudier.
    Sedan kan du se inför Termin nr.2 om du vill läsa ännu mer än heltidsutbildning (som socionomprogrammet är) och i så fall kan du mellan mitten på oktober och mitten på november söka till kurser som startar på vårterminen; vilka kurser som kommer starta på våreminen 2021 ska man kunna se från mitten på oktober, när ansökningsperiod börjar.