Alice

    Hej! Har gått ut gymnasiet nu med ett snitt på 17.71. I nuläget har jag läser jag till samhäll 1 och matte 2b som jag snart är klar med men kommer ju såklart ändra snittet beroende på betygen. Då socionomutbildningen har rätt höga antagningspoäng vart man än söker undrar jag om jag möjligtvis skulle kunna ha chans att komma in någonstans i Sverige? Om jag nu inte skulle göra det, finns det andra liknande utbildningar som jag skulle ja chans att komma in på? Mvh Alice

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Alla behöriga sökande konkurrerar om platser på utbildningar på högskolenivå, bland annat på socionomprogrammet. Hur höga meriter som kommer ge plats nästa gång är det ingen som vet.
    Om du gärna vill komma in på just socionomprogrammet men förlorar i konkurrensen om utbildningsplats, försök höja ditt meritvärde; gör också högskoleprovet och titta på liknande yrken längst ner i Presentationen Socionom>>

    Just socionomexamen, som är yrkesexamen, kan man inte få på annat sätt än genom studier på just socionomprogrammet. Och vissa yrken kräver just socionomexamen i grunden, t.ex för att bli Kurator inom hälso- och sjukvården är man tvungen gå en påbyggnadsutbildning (för att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen), och kraven för att komma in på den påbyggnadsutbildningen är examen som socionom. Och även yrken: skolkurator och socialsekreterare samt Enhetschef inom socialomsorg - mer eller mindre kräver också socionomexamen (finns inga formella förbud för arbetsgivare att anställa med annan utbildning, men det är väldigt sällan som arbetsgivare gör det, utan de föredrar anställa socionomer).

    Men det finns så klart yrken som "liknar" de yrken man kan jobba inom med socionomexamen. Yrken liknar varandra på olika sätt. Titta gärna på yrken Behandlingspedagog, behandlingsassistent, stödpedagog och socialpedagog. Inom de yrken anställs personer med olika utbildningar från olika skolformer - med folhögskoleutbildningar, med högskole-/universitetsutbildningar och med yrkeshögskoleutbildningar. Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatri
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stödpedagog
    utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog

    Fler hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrken/socialt-arbete
    fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog
    framtid.se/yrke/boendestodjare-boendeassistent