student
    Hej! Jag har sökt att läsa spanska 1 och blev antagen, innan det så ringde jag syven i min kommun och frågade angående att höja sig genom meritpoäng. De garanterade inga platser med sökandet och sa att jag kanske blir antagen till spanska 1 men inte 2 och 3. Mitt mål är att läsa spanska 1,2 och 3 på 15 veckor för att hinna söka till hösten. Är det sant att jag kanske läser 1 och sedan inte blir antagen till 2? För då är det väldigt onödigt att behöva läsa så mycket och sedan inte få läsa resten.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mirabell!
    kursen Spanska 2 bygger på kursen Spanska1, man ska alltså ha kunskaper som motsvarar Godkänt betyg i spanska1, för att ha förutsättningar att klara av kursen spanska 2 (som är högre/överliggande kurs). När du ännu inte har läst Spanska 1 kan ju ingen veta om du får godkänt betyg i den kursen, så kan komvux därför inte direkt anta till högre kurs. Fråga på komvux om du skulle kunna söka till spanska 2 och 3 nu, direkt och få "villkorlig antagning", alltså att komvux lovar att i fall du får godkänt betyg i spanska 1, så kan du direkt fortsätta läsa nästa kurs, spanska 2; och om du får godkänt betyg i spanska 2, att du i så fall kan direkt fortsätta läsa spanska 3. Det är inte din rättighet, tyvärr, att kräva få Villkorlig Antagning, men jag tycker du bör fråga om det på komvux. Annars, så fråga om hur de har tänkt sig: menar de på komvux att du under nästa ansökningsperiod ska söka läsa spanska 2 och under ännu nästa ansökningsperiod, sedan, ska söka läsa spanska 3. Kanske är det så de tänkte att det ska gå till. Fråga komvux. Du kan visa mitt svar till syv-en på komvux, om du vill.

    ang."onödig" att läsa spanska 1? :)
    Du skriver att i fall du inte direkt efter spanska 1 kan läsa spanska 2 och 3, så är det kanske Onödigt att du ska börja läsa spanska1. Det tycker i alla fall inte jag! :) För det första så är det bra att kunna fler språk än  bara svenska och engelska (som de flesta svenska kan). Sedan kan det också bli så att du t.ex inte kommer in på "din" högskoleutbildning denna gång, men du kanske inför nästa antagning till högskola-universitet hinner blir färdig med spanska 3 (och kanske t o m med spanska4), och med det högre meritvärde kommer in, alltså senare än "denna gång".
    Under alla förutsättningar är det bra att kunna mer i olika språk. Men om du vill lägga din tid på annat i stället, t.ex jobb eller andra studier, då förstår jag ju det också! Det finns endast 24 timmar om dygnet för oss alla och det går inte att hinna med "allt", så man måste prioritera. Hur du prioriterar din tid, är upp till dig! :)
    Oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!

    • student : Tack så mycket för svar! Ska försöka kontakta syv i min kommun och visa ditt svar. Jag vill verkligen inte vänta ett helt år för att kunna söka, det känns inte skönt att vänta ett helt år bara för någon kurs.
    • Anna : Jag förstår dig. Men samtidigt så är det så att Komvux har begränsade resurser och att ge möjlighet få meritpoäng till redan behöriga sökande prioriteras lågt. I första hand ska folk få möjlighet att få grundskolekompetens, i andra hand läsa på gymnasial nivå mot praktiska yrken och mot högskoleförberedande examensbevis för att kunna få jobb eller bli behöriga till högre studier, och det är först Efter det som kanske pengar finns kvar att köpa kurser för de som redan är behöriga och som vill höja sitt meritvärde. Jag förstår att du kanske upplever att du "måste" höja ditt meritvärde men det finns också vägen via högskoleprovet, och så kan man också titta på andra yrken och utbildningar. Jag förstår hur du tänker men vet att komvux måste hålla den prioriteringsordning som är föreskriven av vuxenutbildningsförordningen.
    • student : Ja, såklart måste de prioritera de som inte är behöriga men får hoppas att jag ändå blir behörig. Jag hinner inte söka till högskoleprovet tyvärr, men tänker kanske göra prövningar. Tackar ännu en gång för ditt svar! :)
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer