Linnea
    Hej! Jag tänkte börja ekonomi ekonomi för det är bäst. Kommer jag komma in på det universitet jag vill med ex internationella affärer om jag får kanske E eller D i matte men superbra i dom andra ämnena??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    oftast är det medel /eller "snitt"/ på gymnasiebetyg som utgör konkurrensvärde som man konkurrerar med om en plats på en eftergymnasial utbildning och det är därför så att om man har E i Matte men A och B i alla andra ämnen, så får man så pass högt "snitt" att man kommer in på utbildningen.
    Men det förekommer undantag, som till Exempel Handels i Stockholm som har skrivit in i behörighetskraven att man måste ha minst betyg C i matte från gymnasiet, annars är man inte behörig. Det är, som sagt, undantag, men bra för dig att känna till.
    Vilka betyg /exakt/ som kommer att krävas för att komma in på en eftergymnasial utbildning - om 3,5 år du skall söka - är det inte möjligt att säga idag. Du bör kämpa för betyg för att få så höga som du kan.
    En annan chans att komma in på en högskoleutbildning är genom att göra ett HÖGSKOLEPROV.

    Kika gärna in på www.matteboken.se där alla mattekurser finns och man kan läsa på egen hand.
    www.mattecentrum.se bedriver kostnadsfritt undervisning i matte även i Räknestugorna som finns redan i ca 30 olika städer.

    Önskar dig allt väl! Anna SYV