Lena
    Hej! Jag sökte en utbildning och blev reserv nr 106. Idag ändrades siffran till 46, men det står att antal antagna bara är 18 så hur är det möjligt att jag nu från 106 sänktes till 46? Och har jag goda chanser då för att komma in nästa år vid nästa antagningstillälle? (Planerar även att läsa upp några kurser nu i höst)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    många söker "överallt" samtidigt; de söker ex. många olika alternativ inom högskola, och samtidigt många olika yrkeshögskoleutbildningar, samt söker jobb och studier utomlands. Sedan väljer dem bl a de alternativ där de kom in. Att du blev reserv 46 /från 106/ beror säkert på att de andra som stor i reserv före dig, tackade Nej till sina reservplatser - troligtvis pga de nöjer sig med "annat", som t.ex kan vara att jobba, läsa på yrkeshögskola, på en annan högskoleutbildning osv.
    Att du planerar läsa upp några kurser är bra. Jag råder dig att även göra högskoleprovet!
    ***
    Ang. hur stora chanser du har att komma in nästa gång - är omöjligt att svarar på. Konkurrensen avgör. Allt kommer att göras om - hela antagnings-processen; att du sökte förut och fick Reservplats (förut) kommer inte att spela någon roll.

    Hälsningar och Lycka till!
    Mikael SYV