Anna
    Jag är en tjej som ska gå NA i höst. I högstadiet har jag aldrig behövt plugga speciellt mycket, och ändå gick jag ut med 267 poäng (dock så hade jag kunnat höjt vissa betyg om jag hade tyckt att det var nödvändigt). Jag hade D i kemi och matte & C i fysik och biologi. Jag är pluggmotiverad och känner att jag vill satsa och försöka höja mina betyg i dessa ämnen, då min högsta dröm är att bli läkare. Mina favoritämnen i högstadiet var Engelska och Biologi. För att bli läkare är jag medveten om att jag måste ha väldigt höga betyg, och jag har bestämt mig för att göra mitt bästa för att försöka nå A i alla ämnen. Men när jag läser på olika forum om hur det är att gå på NA, och kollar på Matte 3-4 blir jag ganska rädd då jag verkligen tycker det verkar otroligt svårt. Jag har även lättare för inlämningar än prov, och har hört att det är väldigt mycket prov på NA. Jag känner inte att någon annan linje direkt passar mig, men är ändå väldigt rädd att det ska bli alldeles för jobbigt att gå på NA. Att jag liksom ska gå ut med halvkassa betyg och inte hänga med på lektionerna för att det går för snabbt. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej,
    du undrar om Naturprogrammet är det bästa alternativet för dig. Du vill söka läkarutbildning efter gymnasiet & då är det Natur som har alla de behörighetsgivande kurserna. Alternativt, kan man gå Teknikprogrammet och med de rätta tilläggen kan man också bli behörig till Läkarutbildningen.
    Går man något annat gymnasieprogram, måste man komplettera med kurser för behörighet på KomVux efter gymnasiet eller bedriva självstudier & göra Särskild prövning i varje kurs.
    Godkända betyg i kurserna behöver man för att bli BEHÖRIG.
    KONKURRERA om utbildningsplats kan man med resultat av Högskoleprovet, d v s man kan komma in på Läkarutbildningen utan att ha allra högsta betyg.
    Läs om Högskoleprovet på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html
    Man kan göra Högskoleprovet hur många ggr som helst /möjlighet finns 2 ggr om året/. Statistik visar att man uppnår bästa resultat tredje eller fjärde gång man gör det, därför skulle det vara en bra idé att under å k 1 på gymnasiet träna på gamla prov & anmäla sig till oktoberprovet i å k 2 och sedan göra om Högskoleprovet i april under å k 2 på gymnasiet och två ggr under å k 3.
    Ett annat sätt är att hoppas på Alternativ antagning till Läkarutbildningen. Man måste vara BEHÖRIG men för att konkurrera om utbildningsplats kan man även med andra meriter än höga betyg eller resultat av högskoleprovet. T.ex. förekommer det ätt 10% av platserna fördelas bland dem, som har arbetslivserfarenhet inom Sjukvården /om man jobbade som t.ex. sjuksköterska eller undersköterska/.
    Det finns inga garantier men en bra idé kan vara att söka jobb som vårdbiträde inom Hemtjänsten, som extra jobb på kvällstid/helger och som sommarlov nästa sommar. På så sätt börjar du samla ihop arbetlivserfarenhets-tid, vilket är bra på olika sätt & så tjänar du en liten "klirr" i plånboken också, om du jobbar.
    Fundera även över möjligheten att söka om till ett annan gymnasieprogram till nästa år: om du upptäcker att det var fel program för dig, kan du under våren söka på nytt - till antagning inför start höstterminen 2015 & du söker återigen på dina grundskolebetyg - till ett annat gymnasieprogram.
    Information om alla gymnasieprogram finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/program

    *** *** ***
    Det finns en hel del utbildningar på högskola/Universitet & även inom Yrkeshögskola, som kan vara av intresse för dig. Man kan, nämligen, utbilda sig till läkare även senare i livet, inte direkt efter gymnasiet. Man kan först skaffa sig ett annat yrke & jobba några år innan man söker Läkarprogrammet.
    Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än högskoleutbildningar, vilket är jättesynd, för att det finns en hel del bra utbildningar där, som leder direkt till jobb. Se t.ex. SYNREHABILITERARE http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    AMBULANSSJUKVÅRDARE http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare
    Medicinsk Sekreterare http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare8
    Pedagogisk Vägledare http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder
    Socialpedagog http://www.yhguiden.se/utbildning/sverigehalsan/socialpedagog-med-sarskild-kompetens-inom-kbt-och-mangkulturalitet1

    Jag råder dig titta på alternativa vägar som kan leda till ditt drömyrke & tänka på att det finns möjlighet att ändra sitt val längre fram.
    Om du gör ditt bästa i skolan under å k 1, kan du under våren bestämma dig om du vill stanna på Naturprogrammet eller söka om till ett annat program för att börja om nästa år.

    Ang.Studieteknik: alla vi är olika & det är mycket bra om du hittar ditt eget sätt, som passar just dig. Prova t.ex. ta korta studiepass hemma, när du gör läxorna, á 10 min. och så en 5 min rast emellan.
    Repetera på kvällen /innan du skall sova/ det viktigaste eller svårast som ni gick igenom på lektionerna den dagen. Läs på om Studieteknik, prova olika metoder & hitta den, som passar dig bäst.
    Mer än så kan du faktiskt inte göra.
    Och har man gjort sitt bästa, måste man vara nöjd med det.

    Önskar dig lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte