M
    Hej! Jag ska välja gymnasium i februari och har nu under två dagar besökt gymnasieforum här där jag bor. Mina starka ämnen är so-ämnena + språk, därför funderade jag på samhäll. Fast när jag tänker efter så är det inte de ämnena jag föredrar utan bara de jag har bäst betyg i. (B) Men när eleverna i samhäll pratade om det så lät det väldigt tråkigt, ungefär samma som i nian och jag blev inte alls sugen, men jag funderar fortfarande på det såklart.

    Kollade även på teknik - samhäll / miljö - arkitektur och det verkar jättekul och jag kände mig mer hemma där. Deras beskrivning ungefär lät såhär: För dig som är kreativ, gillar att designa, bygga hus och vill lära dig grunderna i hur man bygger ett miljövänligt och bra samhälle. Ungefär så och där passar ALLT in på mig. Det som bekymrar mig är att matte inte är mitt starkaste ämne. Just nu har jag D i matte men jag är väldigt engagerad och lägger ner mig och jag vill ju lära mig mer matte så tror du att jag skulle klara av den iallafall? Jag menar är det stor skillnad på matematik 2 som du läser i samhäll eller matematik 3 som man måste läsa i teknik? Jag ska ju inte gå teknik - teknik eller nått sånt isåfall utan arkitektur linjen. Oj vad mycket det blev, men tacksam för svar! :)
    • : Alltså Teknik har ju samma mattekurser som Natur har, så du kommer ha mycket matte och rätt svår matte om du läser teknik. Sedan är det rätt mycket fysik i teknik även, och fysik är i princip matte det med!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad utförligt och bra du beskrev din problematik med gymnasievalet! Vad jag tycker du ska ta reda på är hur många poäng av 2500 som du läser kreativa designkurser? Ibland tolkar man det som skolorna säger att man läser jättemycket av kul kurser men så är det egentligen bara en liten del av hela programmet..

    Matte är ju huvudämne på Teknik och fungerar som verktyg i förståelsen av fysik och kemi (som Sara här ovanför korrekt påpekar) och om du är beredd på att lägga ner tid på matten även på fritiden, även om du inte har prov eller läxa så kan det funka. Gå gärna på skolornas mattestöd ibörjan om skolan erbjuder det så du verkligen känner att du hänger med. /Lena, Syv