Pär
    Hej! Jag går i nian och ska söka naturvetenskap. Jag tycker skolan är mycket enkel men pågrund av att jag är ambitiös i alla ämnen får jag inte höga poäng. Lärarna tycker jag överarbetar och att jag inte borde vara orolig. Jag tror jag har fått gymnasieångest. Sover cirka 4 timmar och resten av all min tid studerar jag, cirka 8-13 timmar. Har alltid hört detta om smart studerande, vilket tycker följer ganska bra. Undrar om 250 poäng kommer räcka???? Vill helat söka Stockholm, Värmland eller Örebros län.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Pär!

    Det är bra att du är ambitiös och vill ha höga betyg.

    Dock är hälsan ännu mycket viktigare. Att sova 4 timmar är för lite. De stämmer att olika människor har olika sömnbehov men fyra timmar låter som alldeles för lite tid att sova. En natt skulle man kunna sova 4 timmar, men om du sover så lite varje natt, tycker jag du bör göra någonting åt saken.

    Vet dina föräldrar hur mycket du studerar? Din hälsa är mycket viktigare än gymnasieplats. Jag råder dig besöka skolsköterska när vårterminen börjar och berätta hur mycket du studerar och hur lite du sover.

    Du skriver att du vill söka till gymnasiet i Stockholm, Värmland eller i Örebro län. Det är ganska långt mellan Stockholm och Örebro. Du får gärna förklara angående så stort avstånd mellan städerna som du kan tänka dig gå på gymnasiet, om du vill ha råd och tips på skolor som du kan söka till.

    Du hittar annars alla gymnasieskolor som tar in elever till åk1 till hösten 2016 på www.gymnasieguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier, ditt gymnasieval och allt annat som du väljer att satsa på!

    Liselotte Syv

    Liselotte