Kajsa
    Hej syv, jag undrar en grej. Jag har alltid varit intresserad av datorer & programmering och har nu bestämt mig för att gå tekniklinjen.

    Dock har jag ett problem, jag har svårt för matte, jag har E i matte och brukar få komplitera proven ibland. Jag är jätteorolig för att jag inte kommer klara gymnasiet då, vill så gärna gå tekniklinjen då det känns som om den skulle passa mig.
    Kan jag få hjälp på skolan om jag behöver? Jag vet inte vad jag ska göra, försöker kämpa så gott det går.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kajsa!
    För dig som är intresserad av programmering, kan jag rekommendera läsa en kort sammanfattande text på http://www.fragasyv.se/info/bli-programmerare med ett antal bra länkar.

    Angående matte, så är det på Teknikprogrammet /och även på Naturvetenskapsprogrammet/ som man läser det avancerade mattespåret och en allmän rekommendation är att i fall man har lägre betyg än C i matte på grundskolan, att försöka avstå att söka till NA eller Teknikprogrammet.

    Det finns ett bra alternativ för dig - http://www.gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationsteknik

    Prata med din mattelärare som känner både dig och kraven på gymnasiet. Innehåll i kurserna kan du se på www.matteboken.se och tänk på att på Teknik läser man Matte 1 under första terminen och Matte 2 under andra terminen osv - det vill säga det går fort.

    Du frågar om du kan få hjälp med matten och det beror på vilken gymnasieskola du kommer in på och även på om du t.ex. skulle kunna uppvisa Intyg om Dyskalkyli (det är om man har svårighet att hantera siffror). har man Intyg om dyskalkyli, har man rätt till extra stöd men annars så beror det på den enskilda skolan - vad de har för resurser på skolan.

    Det finns hjälp med matte utanför skolorna - se på www.mattecentrum.se och http://www.mattecoach.se/#/
    men eftersom det går fort i matte på Teknikprogrammet + att du måste läsa många andra ämnen samtidigt, kan det bli svårt att hinna.

    Det är inte bra att stressa för mycket och riskera sin hälsa. Det är i så fall bättre att skynda långsamt och välja ett annat program på gymnasiet (inte Teknik, alltså).

    Återkom gärna med dina funderingar och vi ska ge dig de bästa råden som vi kan komma på!
    ANNA
    • : Tack för snabbt svar, vet dock inte om el & energilinjen är något för mig, det känns mer som om man jobbar med att bygga datorer istället för att jobba "i" dem och programmera. Funderar annars på att gå estetiska linjen med inriktning media för det verkar också roligt med photoshop och att redigera :) ska fundera mera. Tack
    • Julia : Boka "skugga en elev eller en klass" på gymnasiet och bli gymnasieelev för en dag, då får du känna på hur det är att gå på just den skolan och just det programmet.