Hanna

    Hej, efter sommaren ska jag börja sista året på gymnasiet. Jag går vård och omsorgsprogrammet, och nu har jag kommit på att jag vill bli kurator. Jag har några frågor som jag undrar över. 1. Jag har inte gått kursen matte 2 eller engelska 6, men jag tänkte läsa dom kurserna på en vuxenutbildning efter gymnasiet. Hur lång tid kommer det ta att läsa dom kurserna? 2. Vad ska min meritpoäng vara för att komma in på högskola, så jag kan utbilda mig till kurator? 3. Vad ska jag gå för program och vilka kurser ska man läsa på högskolan för att bli en kurator? 4. Hur lång tid kommer det ta att utbilda sig på högskolan? Tacksam för svar då jag verkligen vill bli en kurator, jag är jätte intresserad i det.

    • lisa837659 :

      Socionomprogrammet är ganska poppis, om jag minns rätt så ligger lägsta meritvärde runt 16.40-17.00 för BII (gymnasiebetyg med komplettering) och 0.8 för högskoleprovet. Kanske blir det lägre/högre i framtiden, det går inte att gissa. Angående anställning som kurator: jag arbetar/har arbetat med många socionomer, och de som fick jobb som kurator hade arbetat länge inom socialtjänsten samt hade erfarenhet av arbete med olika målgrupper (t.ex. behandlingshem riktat till ungdomar). De flesta avråder från att gå från plugget direkt till en kuratorstjänst, eftersom det är ett "ensamt" jobb, där man är ansvarig för många elever och förväntas agera/fatta beslut självständigt och det är svårt om man har inte jobbat med socialt arbete förut. Om du väljer att utbilda dig till socionom jag tror att det är viktigt att du tycker om andra yrke kopplade till programmet också! (t.x. frivårdsinspektör, socialsekreterare, behandlingspedagog m.fl.). Lycka till!!

    • Anna :

      Jag håller med Lisa och vill också tipsa om att kika på framtid.se/yrke/socionomyrken

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    på heltid läser man - på komux- matematik 2 på fem veckor; och engelska 6 också den - på fem veckor, alltså sammanlagt på 10 veckor, om man läser endast de två kurserna och man läser på heltid.

    ang. bli Kurator
    I grunden måste man bli socionom, ta examen från socionomprogrammet. Socionomprogrammet läser man på 3,5 år (7 terminer på heltid). Efter socionomprogrammet är det ovanligt att direkt kunna bli anställd som Kurator, utan arbetsgivare efterfrågar (allt som oftast) också viss arbetslivserfarenhet och påbyggnadsutbildningen (du kan räkna med att läsa ännu ett år som påbyggnadsutbildning) innan du, förhoppningsvis, ska få anställning som kurator.