Klara
    Hej! Jag har nyligen kommit fram till att Psykolog är något som verkligen skulle passa mig. Jag har gjort högskoleprovet 1 gång och resultatet räcker definitivt inte. Mina betyg räcker inte heller till tyvärr. Ska göra om högskoleprovet och försöka plugga så mycket som det går inför det. Men tänk om det inte räcker till? Kan jag göra något annat? Vill verkligen bli psykolog!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara!

    Förutom att göra om Högskoleprovet och läsa upp dina betyg - t.ex genom Prövningar, kan du också kika på följande yrken:

    Psykologisk coach>>

    och Socionom>>

    Varför jag föreslår Socionomprogrammet, är för att man kan efter det vidareutbilda sig till Psykoterapeut>>

    eller så kan man vidareutbilda sig till Familjebehandlare>> eller en annan typ av Samtalsterapeut. Det finns många olika påbyggnadsutbildningar efter Socionomprogrammet.

    Andra alternativ är inom Yrkeshögskolan: ex YH-utbildningar till Stödpedagog>> och YH-utbildningar till Behandlingspedagog>>

    Du får också gärna kika på olika yrken på www.framtid.se - och se om du hittar ngt. nytt yrke som du kan bli intresserad av, ex: Hästunderstodd terapeut>>

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    LYCKA TILL!

    ANNA