Johanna
    Hej jag har tagit bort flera ämnen från mitt schema vilket jag gjorde i 2:an, nu går jag i 3:an men undrar hur det ser ut om jag kommer bli tvungen att gå om eller tillbaka skickad till gymnasiet när jag har "tagit" studenten. Eller som jag vill kunna gå på komvux? Jag har ämnen som är underkända från 1:an två st och sedan i 2:an tog jag bort 3 st och fick 1 ämne underkänt. Kommer jag kunna gå på komvux eller blir jag tillbaka skickad till gymnasiet?'
    Hur kommer min framtid att se ut nu när jag går ut gymnasiet. Jag kommer inte ha alla poäng som man ska ha och inte alla ämnen som man ska ha läst har jag läst. Jag har fått underkänt i flera ämnen än vad det är okej. Kommer jag komma in på komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!
    enligt Vuxenutbildningförordningen "tillhör" man komvux tidigast från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år.
    Undantag görs för ungdomar som har en treårig gymnasieutbildning bakom sig och de kan söka till komvux, trots att de är för unga. Du bör kontakta komvux i din kommun med den frågan som du ställer här nu. Vi på Fragasyv.se har ingen möjlighet att svara på frågan om din kommun tycker att du bör omfattas av undantaget.
    Elever som får ut gymnasieexamen /dvs har fullständig gymnasiekompetens/ och ändå behöver komplettera med behörighetsgivande kurser på komvux brukar kunna ansöka till komvux efter gymnasiet - i alla kommuner.
    Reglerna för UNDANTAG varierar i olika kommuner och kan även ändras från termin i termin /beroende för vilken budget komvux har just nu/.
    Du kan börja med att gå in på din kommuns hemsida och hitta "komvux" eller "vuxenutbildningen" där och se om det står i klartext angående vem som får lov att söka till komvux /vad det gäller ålder och gymnasiebetyg/. Sedan kan du kontakta komvux - via epost, telefon eller genom ett personligt besök - och få reda på vad som gäller i just din situation.
    Du kan ev "vinna på" att byta program och gå om ett eller två år - och få hela din gymnasiekompetens på gymnasieskolan. I fall du efter trean inte kan läsa på komvux, hamnar du då i "ingenmansland". Du kan alltid få hjälp på Arbetsförmedlingen med jobbsökandet, du kan söka till folkhögskola /där kan man läsa från 18 års åldern/ och så kan det finnas olika projekt för ungdomar i din kommun.
    Jag hoppas jag förklarade för dig varför jag /tyvärr/ INTE kan svara på din fråga.
    Önskar dig det bästa & stort Lycka till!
    ANNA SYV