Josefin
    Jag är ganska inne på att jag vill gå Södra Latins Musikprogram. Men jag är också ganska säker på att jag inte vill jobba som musiker när jag blir stor. Jag vill gå det för att jag tycker mycket om att hålla på med musik på fritiden, och gärna vill bli väldigt duktig och få lära mig mycket. Jag tycker också att själva skolan verkar väldigt mysig och bra.
    Efter gymnasiet skulle jag vilja läsa t. ex matematik, astronomi och/eller biologi på universitet. Jag är intresserad av de naturvetenskapliga ämnena, ja.
    Min fråga är om jag kommer kunna det om jag går musikprogrammet, eller om jag måste gå naturvetenskapliga programmet?
    • Anna : Jag vill ge dig tips på skolor där du kan gå Naturvetenskapsprogrammet med Musikprofil. Läs mitt svar, som kommer om en liten stund. *L* :-)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, det kan bli svårt att få alla kurser som du behöver för behörighet till att läsa biologi på högskola om du går estetiska på gymnasiet. Du kan komplettera på KomVux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola efter gymnasiet. Ett annat alternativ för dig är att söka NA musik, särskild variant där man kombinerar naturvetenskapsprogrammet med det estetiska. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, titta på länkarna nedan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kulturama-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-odenplan
    det är presentationer av skolorna som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet med musik och finns i Stockholm. Det finns flera skolor som erbjuder sådana utbildningar där man kan kombinera olika program - i detta fallet NA och ES men du bor i Stockholm och jag skickar därför inte tips på skolorna som finns i andra delar av landet och inte heller på skolorna där man kan kombinera Ekonomi med musik eller Samhällsvetenskapsprogrammet med Bild.

    Det finns annars två olika sätt att tänka kring gymnasievalet: 1) bestämma sig angående en eftergymnasial utbildning och söka det gymnasieprogram där man garanterat blir behörig till vidare utbildning på högskola eller yrkeshögskola
    eller
    2) välja det som är roligt och där man kommer att trivas (och se sen vart det leder). Som tur är, kan man komplettera sin gymnasieutbilning inom komvux, Vuxenutbildningen, eller söka till ett Naturvetenskapligt/tekniskt basår på högskola/Universitet. Råder dig läsa (under alla omständigheter, dvs om du kommer att läsa Estet, musik på gymnasiet) Matematik 2 och 3 för att bli behörig till Nat/teknisk basår.
    Matematik 2b och 3b kan du läsa som programfördjupande på Estetiska programmet. Matte 2 och 3 utgör tillsammans 200 gymnasiepoäng och på Estetiska programmet väljer man 500 poäng inom Programfördjupningar - så det blir 300 poäng "över" till andra kurser.
    Att välja söka NA Musik är en kompromiss - då man man både få behörighet till Naturvetenskapliga utbildningar på högskola samt kunna odla sitt musikintresse. Det låter som ett bra alternativ i ditt fall då du vill ha musik som din hobby och inte som ditt yrke.
    En annan tanke som jag fick är du kan fråga på din favorit skola (http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sodra-latins-gymnasium) om du kan läsa en utökad kurs och komma med ett sådant "förslag på upplägget": under åk2 och 3 läser alla elever kurser inom Individuellt val men du ber om att få läsa en Musikkurs under åk1 som blir i så fall en "utökad kurs" - och sedan läser musik inom individuellt val åk2 och 3 - på så sätt kan du ha musikundervisning under hela din gymnasietid. Då din Favoritskola erbjuder både NA och ES, Musik - skulle det kunna vara möjligt. Det är ingen rättighet att läsa utökade kurser och inte heller finns det någon garantí på att just en viss kurs i Musik kan läsas inom individuellt val. Men det är just det som du kan fråga om på förhand och komma med ett förslag & en förklaring varför du önskar det du önskar.
    Och i fall du får ett positivt svar från skolan, söker du då NA på Södra Latin som ditt första alternativ och vi får då hålla tummarna för att du kommer in och får just den utbildning som du helst önskar dig.
    I andra och tredje hand råder jag dig söka till de två skolorna som erbjuder NA Musik. De råden ger jag dig utifrån den info- som finns i din fråga.
    Om jag har missuppfattat dig eller om du har fler frågor, ber jag dig att återkomma i så fall.
    Önskar dig stort LYCKA TILL med ditt gymnasieval och allt annat!
    MVH Anna SYV