Josefin

    Hej! Jag heter Josefin och jag vill börja plugga på Uppsala universitet till ämneslärare med svenska/samhällskunskap som ”förstaämne”. Jag vill helst börja plugga hösten 2020 och har sökt runt lite för att hitta tidigare antagningsstatetstik för att se om jag kommer kunna komma in. Men jag förstår inte riktigt då det verkar visa olika på olika hemsidor. Förstår att antagningspoängen skiljer sig åt från år till år men undrar på ett ungefär hur jag ligger till. Jag har 19 i meritvärde och har inte gjort högskoleprovet. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Jag tycker du har mycket stor chans att komma in. Enligt info på  Lärosätenas gemensam hemsida Studera.nu brukar det krävas max 17.72 i meritvärde till den utb som du är intresserad av - så, du med ditt meritvärde ligger mycket bra till.