Elev
    Hej!

    Jag läste spanska som Moderna språk från steg 1- 3 på gymnasiet. För att kunna få ut full meritpoäng vill jag göra prövning i Moderna språk 4, Tigrinja. Frågan lyder, kommer jag kunna läsa två olika moderna språk och få ut full meritpoäng eller jag måste göra prövningar i Moderna språk 3, Tigrinja också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Natanael!
    Som vi på FRåGA SYV tolkar reglerna kring meritpoäng, så kan man få meritpoäng för två olika moderna språk. Du kan alltså agera utifrån den planen som du beskriver i din fråga. Du kan också ställa din fråga till Antagning.se - t.ex kan du ringa 0771-550720 på vardagar kl.9-16 (det är nämligen inte FRåGA SYV utan www.antagning.se som räknar fram ditt meritvärde när du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar). Men jag är ganska säker på att du får samma svar från Antagning.se som jag ger dig nu, alltså att du får + 0.5 meritpoäng för mod.språk3 och + 1.0 för mod.språk 4 även om det är två olika språk.